על אירופה, לאומנות, ומחירי הדירות בארץ.

DEPOSITE

מאת אסף זלכה כהן

בעשור האחרון אנו עדים לקשיים הרבים איתם מתמודד האיחוד האירופי והמדינות השונות ביבשת. האיחוד האירופי, על אף הטעות הנפוצה הגורסת, כי המטרה העיקרית בהקמתו הייתה יצירת מטבע ואיזור סחר אחיד, למעשה הוקם מתוך הרצון למנוע את המראות הקשים בה האנושות חזתה במלחמות העולם במאה הקודמת. מעשים, שהתולדה לחלק מהם נבעה מהלכי רוח לאומניים, שמצאו קרקע פורייה לפרוח בתקופות שפל כלכליות.

תקופת שפל כלכלי כמו זו המתקיימת בעשור האחרון בחלק ניכר ממדינות אירופה, שוב גורמת להקצנת עמדות, לזקיפת קומתם של הלאומנים, לשנאת זרים ו – לאנטישמיות. אומנם, היהודים אינם המיעוט היחיד "הזוכה" ליחס "המיוחד", ברם, בניגוד למיעוטים אחרים כגון המוסלמים, הצוענים וחלק מהאפריקאים שהיגרו לאירופה, היהודים ממוקמים גבוה מאוד בסולם החברתי ומחזיקים בעמדות מפתח רבות בכל מדינה, דבר ההופך אותם למוקד השנאה וממקד כלפיהם את מירב חיצי התרעלה.

מחקרים רבים הנעשים על ידי מכוני מחקר בארץ ובעולם מצביאים על עלייה דרמטית בשנים האחרונות בגילויי אנטישמיות. ביטויי אנטישמיות אלו מקבלים חיזוק משמעותי בדמות הפגנות פרו פלסטיניות, שבחלק גדול מהמקרים מהוות כסות להסוואת אנטישמיות שורשית.

ההיסטוריה כאמור חוזרת על עצמה. בכל פעם שחל ערעור במעמדו של משטר אירופי, מכל סוג, האנטישמיות ושנאת הזרים מרימה ראשה, ובאופן חמור ועוצמתי יותר בכל פעם. בעשור האחרון מתווסף גם שינוי דמוגרפי, בדמות עליה במספר המוסלמים באירופה (בצרפת לבדה, כבר 10% מהאוכלוסייה מוסלמית), וגם משבר כלכלי גבוה המתמקד באבטלה גבוהה בעיקר בקרב הצעירים. משבר זה מוביל לחיפוש אחר אלטרנטיבות שלטוניות ומסגרות בהם הצעירים, אך לא רק, מוצאים מפלט. לכך, יש להוסיף, כי חלק מהמדינות באירופה הנן דמוקרטיות צעירות שעדיין לומדות לחיות עם סוג המשטר החדש.

כל אלה ועוד, משמשים קרקע פורייה המזינה ומניעה את תופעות האנטישמיות ההולכות ומתגברות. כמובן, שהביטחון האישי המידרדר של יהודי אירופה דוחף אותם לכיוון אחד עיקרי והוא – מדינת ישראל.

בנוסף לכך, יש לשים לב לנתון משמעותי אליו כמעט ואין התייחסות – רמת החיים במדינות מערב אירופה לעומת ישראל. התמ"ג לנפש בישראל כבר גבוה מחלק ממדינות מערב אירופה והוא מתקדם בצעדי ענק אל עבר הכלכלות העשירות והמובילות ביבשת כגון גרמניה ובריטניה. סגירת הפערים ברמת המחייה בין ישראל למדינות מערב אירופה מקטינה את "היתרון" הכלכלי בלחיות במדינות אלו.

כאשר רמת החיים בינינו לבין מדינות אירופה הולכת ומצטמצמת, בשילוב העובדה שרמת הביטחון האישי של יהודי אירופה הולכת ומידרדרת – הדבר יביא בהכרח להגברת גלי ההגירה מאירופה לישראל.

את הביקושים בשוק הנדל"ן בישראל מזינים מספר מאפיינים – ביניהם הגירה חיובית. יש לזכור, כי בישראל קיים חוק השבות המקנה את האפשרות לכל יהודי החפץ בכך, לעלות למדינה ולקבל אזרחות ו"סל קליטה" נכבד. הגברת גלי העלייה מאירופה, בעקבות גילויי האנטישמיות ההולכים ומתגברים, והמביאים להידרדרות בביטחון האישי של היהודים והישראלים החיים באירופה, יחד עם התמריצים הגבוהים שהמדינה מעניקה לעולים מבטיחים כי, לפחות מרכיב זה, ב"מדורת הביקושים" ימשיך לבעור ביתר שאת, וכתוצאה מכך ללחצים גוברים בצד הביקוש לדירות בישראל.

תפריט נגישות