רכבת הנדל"ן – התחנה לא נראית באופק

DEPOSITE

מאת אסף זלכה כהן

רבים מנסים להעריך לאן מועדות פניו של שוק הנדל"ן הישראלי. אמנם, אין מדובר במשימה קלה, ואולם בחינת העובדות והסתכלות רחבה, יכולה להעביר את השיח המתקיים בנושא, מכזה בו נזרקות לחלל האוויר סיסמאות, אמירות סרק ומשאלות לב, אל עבר שיח מקצועי, הנצמד לעובדות והמסתכל על שוק הנדל"ן בראייה רחבה וארוכת טווח.

את שוק הנדל"ן הישראלי מושכים למעלה מספר וקטורים עיקריים שלא מפסיקים לנוע:

גידול האוכלוסייה בישראל קצב גידול האוכלוסייה בישראל הנו מהגבוהים מכלל מדינות העולם (ביחס לרמת הכנסה), והגבוה ביותר בעולם המערבי. לכך תורמים מס' גורמים: קצב ילודה גבוה (כ- 2.8 נפשות למשפחה), גידול בתוחלת החיים (מקום חמישי בעולם) ומדיניות הגירה ייחודית, המאפשרת לכל יהודי בעולם לבנות את ביתו בארץ.

צמיחה כלכלית הכלכלה הישראלית ממשיכה לצמוח בקצב גבוה (הגבוה בעולם המערבי). התל"ג בישראל עלה בתוך עשור מ- 17,000$ לנפש לכמעט 32,000$ לנפש. קצב גידול זה יעמיד את ישראל, בתוך מספר שנים, ברמות תל"ג הנושקות ל- 40,000$ לנפש (כמו בריטניה). צמיחה זו של הכלכלה הישראלית, הנסמכת בעיקר על תעשיית ההיי- טק, הולכת לקבל חיזוק אדיר בדמות תמלוגים, ממשאב הגז שנתגלה אל מול חופיה, דבר שידחוף את הכלכלה הישראלית מעלה בסולם הכלכלות החזקות בעולם.

היצע הקרקעות בישראל כידוע, שטח המדינה קטן, וייתכן ואף יקטן עוד יותר באמצעות הסדרים מדיניים עתידיים. לכך יש להוסיף את העובדה שרוב התחלות הבנייה בעשור האחרון היו בבנייה צמודת קרקע, דבר המקטין משמעותית את היכולת לנצל כל דונם קרקע לבנייה רוויה – אמצעי להתמודדות עם גידול האוכלוסייה. כמו כן, לגידול האוכלוסייה בישראל השפעה סביבתית על נושאים כגון: זיהום האוויר, שטחים ירוקים, המרחב הפרטי ועוד.., השפעה זו, תוביל בסופו של דבר את רשויות התכנון השונות לפעול להקטנת הפגיעה באיכות החיים, וזאת באמצעות צמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים. גם כאן, התוצאה תהיה – הקטנת השטחים המיועדים לבנייה.

הכנסה גבוה למדינה בממוצע, מכל עסקת מקרקעין בישראל, נהנית המדינה מהכנסה של כשני שלישים מגובה העסקה. סכום זה כולל: מיסים ישירים ועקיפים, היטלים ואגרות ומרכיב הקרקע הנרכשת (כ- 93% מהקרקעות בישראל שייכות למנהל מקרקעי ישראל). מכאן, שגם אם נניח, כי המדינה יכולה ו/או צריכה להתערב בשוק הנדל"ן, הרי שאין לה אינטרס אמיתי לבוא ולפגוע בהכנסותיה. נכון הדבר שבעתיים, בעת בה המדינה נמצאת בגירעון.

הצרכן הישראלי העלייה ברמת החיים בישראל בשילוב הקדמה הטכנולוגית, מאפשרות לצרכן הישראלי להיחשף, באופן בלתי אמצעי, למידע רב, המקל עליו לכלכל את צעדיו. אחד הביטויים לכך, הנו פיזור תיק ההשקעות של הצרכן הישראלי. אם בעבר היה הצרכן הישראלי נסמך רק על המערכת הפיננסית, הרי שבתחילת המאה ה- 21, יותר ויותר צרכנים מבינים, כי את כספם, שנחסך בעמל רב, לא ניתן להפקיד בידיו של גורם אחד בלבד, וכי פיזורו של תיק ההשקעות הנו הצעד הנכון והבטוח להבטחת עתידם הכלכלי. שוק הנדל"ן הנו אחד הנהנים העיקריים מהזרמת ההון הזאת.

סוף דבר את שוק הנדל"ן יש לבחון בפרספקטיבה רחבה ובקבועי זמן ארוכים. רק באופן הזה ניתן לנסות ולחזות את כיוון השוק בעתיד. בהתאם למגמה, מקום המדינה ועד היום, ובבחינת הגורמים המניעים את השוק הזה, ניתן להניח, ובסבירות גבוה, כי הרכבת תמשיך לנוע קדימה.

סמוך למועד המכירה, בבניין מושכרים 60% מהשטחים. בין היתר מושכרים שטחים לחברות כמו חברת הביטוח איילון, חברת פז-גז, חברת השמת כוח אדם מנפאוור וחברות נוספות. את גולד קפיטל ייצג עורך דין אלדר אדטו ואת בנק הפועלים ייצג עורך דין עופר שפירא.

תפריט נגישות